המרוץ לתפילין

משחק פעיל
של שש תחנות, המתייחס לזוויות שונות של מצוות התפילין. המשחק הצליח יפה גם בשכבה
של למעלה ממאה תלמידים. יש להיערך כראוי מבחינת הכנת האביזרים הדרושים והבהרת
המשימות לתלמידים הבוגרים המפעילים את התחנות. תודתנו נתונה לרב נהוראי דרין שיזם
ופיתח משחק זה, וניסה אותו בהצלחה מרובה, להנאת התלמידים.


התנהלות
המשחק – כללי:

תלמידי ח'
ינהלו את המשחק וידריכו את כיתות ז'.

מחנכי כיתות
ז' יחלקו את הכיתות לקבוצות של חמישה תלמידים. כל קבוצה תקבל מספר. על כל קבוצה
לעבור בין כל התחנות.
בכל תחנה ישנם תלמידים בוגרים האחראים להסביר את אופי הפעילות ולתת
אישור לכל קבוצה שהצליחה במשימתה
. בכל תחנה יש אישורים מתאימים עם צבע מייצג.

הקבוצה הראשונה שהגיעה
אל המורה האחראי עם  האישורים של כל התחנות
– היא הזוכה!

תפקיד
המורים:

להסתובב בין התחנות ולסייע ככל שיידרש.

  

פירוט התחנות:

תחנה 1 –צהוב מיקום:
__  אחראים __

רציונל: למידת
קשר תפילין.

פעילות: התלמידים
יצפו
בסרטון המסביר כיצד לקשור תפילין של ראש. ניתן להיעזר גם בציורים מפורטים. בסוף הסרטון
יצטרכו התלמידים לקשור קשר תפילין של ראש מחוט של
תריס (הכי דומה לרצועות תפילין שיש לנו), ולהגיש
לתלמידים הבוגרים לבדיקה.

ניתן להקל את
המשימה ולתת להם קשר מוכן, והם יצטרכו רק להגדיל או להקטין. האחראים יסבירו להם
כיצד לבצע זאת והם גם יבדקו את הביצוע.

 

תחנה 2 –
אדום 
 מיקום: __  אחראים __

רציונל: מציאת החיה
הכשרה עבור הקלף.

פעילות: התלמידים
יצטרכו למצוא מתוך גלילים רבים, עם תמונות של חיות טמאות, את שלוש התמונות של בהמות
הכשרות לעשיית תפילין.

 

תחנה 3 –
שחור 
 מיקום: __  אחראים __

רציונל: מבנה התפילין וצבעם.

פעילות: התלמידים
יצטרכו לבנות דגם של תפילין מבריסטול
ולצבוע אותו. ניתן לתת את הדגמים לתלמידים, כדי
שייקחו הביתה למזכרת.

 

תחנה 4 – כחול מיקום:
__  אחראים __

רציונל: צ'ופר
וכתיבת סת"ם

פעילות: התלמידים
יקבלו קלף לתפידנית ואת שמם הכתוב בכתב סת"ם על פיסת בריסטול. עליהם לעבור
בעדינות (כמו סופר הסת"ם) עם סכין יפנית (יש לדאוג למשטח עבודה מתאים) וליצור
שבלונה של שמם. עם השבלונה יצבעו את שמם על הקלף. ויגישו לתלמידי כיתה ח'.

תחנה 5 – ירוק
תחרות הדבקת 
תפילין ראש  מיקום:
__  אחראים __

רציונל: מיקום התפילין ועבודת צוות.

פעילות: התלמידים
מתחלקים לזוגות. בכל זוג יש תלמיד שעיניו מכוסות, וחברו צריך להדריך אותו, בעזרת
הוראות מילוליות בלבד, להצמיד את התפילין (דגם של תפילין, כמובן) למקומן הנכון, על
גבי ציור גדול שתלוי על הקיר. התחנה מבוססת על המשחק הדבק את הזנב לחמור.

 

תחנה 6 – לבן  מיקום:
__  אחראים __

רציונל: סדר
הפרשיות בתפילין.

פעילות: על
התלמידים למצוא את ארבע הפרשיות הנכונות ולהציבם על פי הסדר הנכון בתפילין. את המידע יוכלו למצוא במשנה ברורה סימן ל"ב, או
בסידור.

ניתן גם להוסיף
משימה – בתפילין של ראש אנו רוצים שגודל הקלפים יהיה דומה, למרות שאורך הפרשיות
הוא שונה – סדרו את הקלפים לפי הסדר
,
מהקלף
העבה ביותר עד לקלף הדק ביותר.

(מובן שככל שהפרשיה ארוכה יותר נשתמש
בקלף דק יותר, אבל נשתדל שהתלמידים יבינו זאת מעצמם)

 

בהצלחה
רבה!!